söndag 6 april 2008

Bortfört barn

I USA har de nå´t som heter Amberalert efter en flicka som hette Amber som blev kidnappad.

Vad jag vet verkar det funka så att så fort ett barn är försvunnet står det på speciella vägskyltar och andra ställen "Amberalert" jättestort så alla ser och kan hålla ögonen öppna.

Varje polisdistrikt har också en speciell sida på nätet med kända pedofiler. VAR de bor i området och VAD de varit dömda för. Det har jag tyckt var to much förut. Jag menar om de avtjänat sitt straff har de ju det. Men jag har ändrat mig. Pedofili är inget man kan sitta av tid för - det är en sjukdom. Och i USA gör de nog inget för att bota det - frågan är om man kan bota nå´t så sjukt?

Jag har blivit jätteilla berörd av den tioåriga flickan som är försvunnen i Dalarna. Tusan att det är ett så obebott område så att de bara har en mobilmast. De kan se på den att hon är i området och att hennes mobil är på. Tydligen.

Frågan är vad jag hade gjort om jag sett nå´n föra bort ett barn och jag hade haft ett vapen i händerna? Ja ... frågan är.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Jag vaknade av den "nyheten" (Nyhet låter som om det vore nåt kul...) och blev bestört.

Förut var jag upprörd över att föräldrarna här i vårt lugna område skjutsade sina skolbarn ända till dörren, om de så bara bodde 300 meter bort. Och inga barn leker ute... Nu har jag förstått att det är sånt här som gör föräldrarna livrädda...

För någon månad sen, en lördagskväll vid 19 när det var mörkt och folktomt i min dotters bostadsområde, såg vi en liten tjej på ca 9-10 år som strosade alldeles ensam... Jag ogillade synen - såg hur himla lätt nån skulle kunna lura med henne till något "roligare" att göra än att strosa ensam i kvällen.

Gav jag mig på henne och sa åt henne att gå hem? Nej. KÄnslan jag fick, var att hon inte hade det roligare hemma...

Mette sa...

Usch så sorgligt.

Jag vaknade också av det. Eller frågan är om jag inte hörde nå´t om det igår men tänkte att hon dyker nog upp. Om hon vore äldre hade hon säkert dykt upp. När jag gick på gymnasiet försvann en tjej i min klass. Hon var borta i en vecka. Men dök upp sen. Jag tror hon hade problem hemma.

Men i det här fallet verkar det inte alls vara så.

Jenny Oak Fae sa...

Usch ja, det är så hemskt otäckt & obehagligt..!