tisdag 5 augusti 2008

Utdrag från TV


Monica under feministkongressen som visades på Kanal 1:
Män förväntar sig liksom av kvinnor att de ska vara blonda och ha mycket smink.
Detta måste vi sätta stopp för. Här och nu.
Ur Dokumentären "Han slog mig ofta":
Jo, alltså ... erhm .. han kunde ju slå mig för att jag liksom hm... ja, han sade att jag alltid tittade ner i golvet och det väckte nå´n sorts aggression ...

Ur "Grannfejden":
Ja, jag har inte gjort nå´t fel. Att jag smorde in deras bil med bajs beror ju på att deras barn var rödhåriga. Jag menar - hur fan får man se ut??



Ur "Debatt om kärnkraften":
Vi inom miljörörelsen tycker att linje två är rena rama skämtet. Att rösta på linje två är ju som att köpa en chokladglass men ta av all chokladen innan man äter den. Ja, precis så.



Ur "Det okända":
Låter det inte det konstigt nu med? Hör ni? Jo, det är min döda pojkvän. Jag lovar! Nej, vaddå grannen som spolar i toaletten? Nä, det är han ... han dog drunkningsdöden. Det är därför det låter som om det är nå´n som spolar. Men det är ett klart tecken för mig. Jag vet.




Ur debatt om "Ta bort de farliga kemikalierna ur hårfärgningsmedel":
Jag har ju erfarenhet av detta. Jag har stämt Procter & Gamble på 1 miljard kronor nu och det är inte mer än rätt. Jag har stämt Svenska tobaks också för jag röker så jäkla mycket.





Ur dokumentären "Vi som inte lyckades i Hollywood":
Ja, det var ett jävla skit. De sade hela tiden att Vi ringer dig! Men inte fan har de ringt än. Du har inte nå´t uppiggande på dig va? Eller neråttjack e okej det med.














11 kommentarer:

Zaccheus sa...

Ursäkta att jag frågar - men är det någon särskild anledning till att Du har så många självporträtt i Ditt senaste inlägg ? Du är visserligen ganska snygg, men i alla fall... något speciellt skäl ?

Zaccheus

Mette sa...

Jag tycker nog den ena bilden är jävligare än den andra.

Det var mer texten jag fiskade efter.

Anonym sa...

Varifrån kommer vanföreställningen att män alltid föredrar blondiner? För min del har jag sett åtskilliga exempel på motsatsen.
Konstigt nog verkar denna vanföreställning vara speciellt utbredd bland kvinnor.

Mette sa...

Ja, texten är ju extremt seriöst menad.


Gulp.

Anonym sa...

Visst förstår jag din avsikt, men den förändrar tyvärr inte faktum.
Kvinnor är helt enkelt korkade!
Nils ( om du inte förstod det ändå).

Mette sa...

Hmpf!

Jag tror du har fel. Det där med blondiner är väl en myt bara? Som man drämmer till med för att det just är en stereotyp .... för att vara korkad.

Anonym sa...

Hmpf, på dig själv du. Självklart är bimbon en stereotyp, även om jag någon gång både i verkligheten och på nätet träffat på kvinnor som levt upp till den. Ändå tycker jag att det är lika kränkande för oss stackars män att utmålas som om vi enbart sökte denna stereotyp. Naturligtvis förstod jag det satiriska i ditt inlägg, men tyvärr har jag då och då (men gudskelov inte ofta) mött den inställningen på fullt allvar.

Mette sa...

Jag har nog inte stött på den - vad jag vet. Mer än knepiga arabiska män som står i gathörnor och gör knepiga tssssssss-ljud och om man tittar på dem kan de säga typ "Blond ... micket fin". Och då ska jag falla som en kägla ... typ.

Men jag gillar att generalisera. Jag älskar att göra det. Typ skriva till nå´n amerikan att "In Sweden we are all blonde and we all get the Noble prize at least once in our lifetime" - typ så´nt, hehehe.

Jenny Oak Fae sa...

Själv önskar jag att jag kunde bli just BLOND, men med mitt röda hår blir det snarare gul-orange...inte så vackert som ditt blonda hår..!

Jag tycker förresten att andra bilden uppifrån blev riktigt lyckad på dig, inget fel på de andra heller, men den blev särskilt bra!

: )

Kram, Jenny

<3

Anonym sa...

Ju mer jag tittar på bilderna, desto vackrare tycker jag att du är (oavsett vad du skriver).
Puss på dig älskling.
Nils

Mette sa...

Hahahahah!
Puss puss!