lördag 22 november 2008

Kommunikationskollaps

I Malmö ränner det runt mycket folk.

Väldigt mycket danskar i klädesaffärerna.

Föräldrar med griniga ungar. Och jag är en tant. Som går så långsamt, så långsamt. Det är så halt.

Angående tant så var det ett gäng ungar som kallade mig tant igår. En hel förskoleklass. (Vilket e ett jävla brott)

Förskollärarinnan: Sätt nu på er mössorna och vantarna!
Ungarna: Näääääääää!
F: JO! Det är vinter nu!
U: Men tanten som går där har ju inga kläder på sig ...

(Nu var jag inte naken ... jag hade t-shirt o jeans - skulle bara ut snabbt)

Förskollärarinnan skulle precis le generat åt mig när jag sade: Jag är inte en tant. Jag är ju bara barnet.

Något förvånade stod de kvar. Och jag fick inget leende. För barn ska uppfostras utan tillstymmelse till humor. Åtminstone uti Malmö stad.

Om man skämtar med okända människor här är man förmodligen full eller drogad. Och därmed paria.

Jag håller på att klättra på tvättberget nu. Något uttråkad.

4 kommentarer:

Zaccheus sa...

Det är deras föräldrar som har lärt dem att säga "tant", förstår du väl. Vad skulle de annars säga, för resten ?
Själv var jag ute i dag - väl iklädd nyinköpt vinterjacka (blixtlåset var sönder på den gamla), mössa och vantar. Mötte ett par småbarn som inte hade någotdera - de skulle väl också bara ut snabbt (såg ut att komma från affären), men jag undrar just vad min mamma skulle ha sagt...
Lycka till med tvätten !

Mette sa...

Tack för det. Den är avklarad. Puh. I´m a hero.

En tvätthjälte.

Zaccheus sa...

Ja, då kan du få önska mig lycka till nu, för i kväll är det min tur att tvätta. Jag brukar tvätta var 3:e vecka - det räcker allt till det med... Och nu tillkommer dessutom långkalsonger; jag avskyr att ha långkalsonger på mig, men det krävs ju så här års.

Mette sa...

Du har köpt fler kläder?

Jag som ju minns allt kommer ihåg att du förra året var tvungen att tvätta ALLTID. Men jag har kanske fel. Eller överdriver - som vanligt.

Til lykke.