måndag 23 juni 2008

Tiggeri tiggera tiggerallanla

Jag har tänkt länge att jag skulle skriva på bloggen och fråga om tiggeriet. Men jag glömmer det alltid.

Men nu var jag precis ute. En propp gick här och jag hastade ut halvt klädd och som vanligt mötte jag en av Malmös uteliggare alt. "bara" tiggare.

"Har du några kronor?"
"Nä."
"Nä, det har inte jag heller din fitta."

Är detta Malmö?

Eller - är det så här i hela Sverige? Jag blir inte ofta kallad för fitta av de som tigger men helt ärligt kan jag säga att jag i genomsnitt blir frågad om pengar tre gånger om dagen. Varje gång jag går ut alltså.

När jag tänker tillbaka så var det inte alls så här för sex-sju år sen. Nu står det nå´n utanför nästan varje affär. Här runt Möllevången i alla fall. De finns nere på stan också men det verkar lite vanligare runt Möllan. Knepigt eftersom det är mest studenter och fattiga som bor här. Men de kanske blir bortkörda från Hansa Compagniet? (f d NK)

Utanför Systemet - det närmaste Möllan ligger vid Triangeln - står det inte bara en ... där står kanske tio.

Jag tror jag skrev att runt jul gick en av dessa tio in och stoppade fickorna fulla med Whisky. Han stod framför mig i kön.
Vakten knackade honom på axeln och sade: Ska du inte betala för allt det i dina fickor?
Vet du vad julefrid e?? frågade han med flaskorna och vakten sade jo ... det e klart ...
Tjuven fick lämna tillbaka flaskorna men ingen polis kom utan han fick gå bara. Ganska trevlig vakt faktiskt.

Men tillbaka till tiggeriet - Är det så här i hela Sverige? Eller är det nå´n sorts Köpenhamn-copycats?

5 kommentarer:

Bloggblad sa...

Nej, den sortens tiggeri har jag inte sett i vare sig Norrköping eller Söderköping. Här har vi bara finska romer som spelar dragspel utanför Willys och hälsar när man går in och följer med blicken när man går ut.
Första två gångerna fick de min vagnfemma, men jag blir ruinerad om jag ska hålla dem med cigaretter... för av rökpauserna att döma är det dit pengarna går.

Jenny Oak Fae sa...

Nej, sånt ser man inte där jag bor heller..! Tack & lov...

I Prag var det många tiggare minns jag.

Kram, Jenny

Zaccheus sa...

Jag kan inte minnas att jag stött på några tiggare här i Borås... fast det kanske jag har - men jag har förträngt det...? Och vad den där karlen beträffar - är det ingen som har sagt åt honom att ha en annan attityd om han vill spela på folks medlidande...?

Zaccheus

Mildamakter sa...

Det har onekligen blivit fler tiggare här i stan de senaste åren...och de blir bara fräckare och fräckare.
Nu verkar det inte bara vara de hemlösa och/eller missbrukare som tigger, det har även börjat komma folk från forna öststaterna som går omkring med en mugg och vill ha pengar...

Mette sa...

Då är det kanske bara här? Hm ... knepigt.


Milda makter - de går väldigt mycket i soptunnor och papperskorgar också. Tar burkar ur handen på en innan man druckit upp nästan. Från forna Jugoslavien. Och Polen verkar det som. Säger mitt öga för etnisk tillhörighet i alla fall. Jag tror det är pålitligt men jag trodde att jag hade en liten häck också tills jag mätte den innan idag.