måndag 13 oktober 2008

Jag - en stickerska

Det första min gäst i fredags sade när han kom in genom dörren var: här är ganska inpyrt med rök.

Jag funderade en stund på att slingra mig. Skylla på nå´t. Låtsas som om det inte alls var som jag röker så mycket. Men jag kunde fan inte komma på nå´t.

Jag vill inte bo inpyrt.

Jag måste (MÅSTE) sätta ett datum nu för när jag bara kan röka på balkongen. Och så får jag varva med snus inne. Jag köpte ju en dosa för nå´n vecka sen men jag tycker inte det är gott längre. Jag blir bara röksugen av det. Men jag får öva upp ... affirmera: snus är gott snus är gott ...

Och igår när jag var ute och shoppade köpte jag faktiskt garn och stickor!! För att jag ska ha nå´t i handen när jag snusar. Sist jag stickade var för tjugo år sen. Tre halsdukar med stora hål i. En i neonfärger som jag gav till min pojkvän (han såg ut att börja gråta när han mottog detta mästerverk), en till mamma (som tittade på alla hål och sade erhmm ja den var ju fin) och så en till pappa som var smal som toapapper och den var också den mest håliga. Den lades på hatthyllan och kröp så småningom in i väggen av pur skam.

Men NU! NU - ska jag sticka mästerverk! Om jag kommer ihåg hur man gör ... hm... det gör jag nog inte när jag tänker efter. Men alltså har man en gång cyklat så sitter det där. Kanske.

Jag ska köpa en ny säng. Men jag vet inte var jag ska göra av den gamla. I vindsutrymmet kan jag inte knuffa in den - där är helfullt.

Är det nå´n som vet om det finns nå´n affär som lämnar av den nya sängen samtidigt som de hämtar ens gamla? Jag har för mig att jag läst om nå´t liknande.

7 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Kul med stickningen! Ser fram emot dina mästerverk sen..!Själv kan jag varken sticka eller virka, håller alltid för hårt i stickorna, så jag får kramp + att det inte blir snyggt...

KRAM, Jenny

<3

Mette sa...

M... samma här. Det enda jag kan sticka är halsdukar ... om jag ens kan det nu ...

Virka har jag aldrig kommit längre än till en sträng. Och det har jag nog helt glömt hur man gjorde en sån.... vad man nu kan ha en virkad sträng till ... hm ...

Bloggblad sa...

Lycka till. Med alltihop. Om du inte kan sluta röka får du väl sluta att bjuda hem icke-rökare (jag nästan kräks av inpyrd röklukt) eller bara rökare...

Att röka ute är väl okej för inneluften - men hur inpyrda blir lungorna... ojojoj. Inte värt att tänka på..

Zaccheus sa...

Ööh... måste du börja snusa bara för att du tänker sluta röka ? Det finns faktiskt nikotintuggummi, vet du ?

Mette sa...

Tackar!

Jo jag har nikotintuggummi men de funkar verkligen inte alls för mig.

Men sen jag skrev mitt blogginlägg idag tog jag fram snusdosan och jag har faktiskt bara rökt en cig efter det!

Jag märker faktiskt själv att här är ganska inpyrt av rök. Vill inte bo så här ...

Anonym sa...

Lycka till med snusandet = sluta röka.

Att sticka ja ... vilket sammanträffande! Jag plockade också fram mina stickor och garn och började sticka ... en halsduk.
Ska ta mig en runda till stickningsaffären och se om de har något snyggt garn som passar till en halsduk.

Lycka till med allt!

Mette sa...

Tack Gullan!