fredag 18 april 2008

Senil - med rätt att anklaga

Jag tycker det finns så mycket senila människor som är elaka. Förvirrade (klart) och elaka. Och paranoida.

När jag jobbade inom hemtjänsten blev jag anklagad för stöld så många gånger av senildementa personer. Nå´n sade att jag spolat ner alla hennes nylonstrumpbyxor i toalettstolen. Jag var bara sexton år och tog illa vid mig men de andra anställda, de vana, sade att sådär är den sjukdomen.

Jag frågade min läkare för några veckor sen om det är så. Att de blir elaka. Men hon svarade att det mer är deras grundpersonlighet som blir förstärkt.

Det tycker jag låter knepigt för det vanligaste beteendet hos senila som jag stött på är faktiskt just den paranoida elakheten.

Nu ska det strejkas inom vården och på pappas avdelning har det kommit en drös nya människor.

En gubbe från Gotland har rummet nu sidan om pappa. Den här gubben är senil.

Igår anklagade han pappa för att ständigt springa på hans rum och sno grejer. Pappa hade inte vait inne där en enda gång.

Den här gubben sade till personalen att pappa snott gubbens droppmaskin! (Trots att den stod sidan om och gubben var indockad) Som tur är fattar personalen att gubben är senil "på det sättet". Men pappa tyckte ändå det var obehagligt.

Jag hade nog mest tyckt att det var obehagligt att bo och sova så nära en totalt kocko-människa. Vem vet hur gubben hittar när han är uppe och vimsar i natten ...

4 kommentarer:

Jenny Oak Fae sa...

Usch, det låter inte alls bra...Din pappa behöver ju lugn & ro !

Kram, Jenny

<3

Anonym sa...

Inte för att jag vill knäppa dig på näsan, men....senil, det betyder gammal. Dement passar bättre in på det du åsyftar. Senil demens betyder i klartext "gammal utan själ". Ett förfärligt tillstånd. För både oss utan och de som är drabbade. Må Din pappa skyddas från den förvirrande grannen.

Mette sa...

Ja, jag blandar alltid ihop de två. Men du får gärna näpsa mig på min nos - du kanske kan få en näppsningsplakett - tänk att hänga den överst i granen varje jul!

En plakett är en fin sak att ha där.
Själv har jag en toarulle där ... eller ... ummm en Lucia jag försökt göra en gång.

Anonym sa...

Jag gillar dej - glöm inte det ;-)

/ Näpsaren