torsdag 17 april 2008

Att spärra in kvinnor

Jag kastrerade Winston för sent. Dotty skulle flytta in på söndagen och Winston kastrerades på fredagen. När hon flyttade in byttes Winstons namn snabbt till Snoppa-Winston. Han lämnade henne inte ifred i fem sekunder. Han var så frustrerad och frustrerande. Han var totalkocko.

Dotty satt ofta bakom bokhyllan där hon var trygg.

Men det gick över.

Svinet som dödat Engla verkar ha betett sig på samma vis som Snoppa-Winston. Nu kände inte andra till Pernilla och Engla.
Men de visste att han gått med sitt kön utanför brallorna ett par gånger i affären, att han tafsade så mycket (hela tiden) på kvinnor att det var kutym att inga kvinnor hjälpte till att lossa last som han kom med, att han var inne på ungdoms- och barnsajter och pratade sex, att han BARA pratade sex, att han blottat sig på flera ställen: han lyckades t o m pricka in en journalist på Expressen som joggade i en skog, att han suttit inne för övergrepp, att han tittade så mycket på badande småflickor att folk kände sig tvungna att gå fram till honom och säga att han måste sluta och ja - det fortsätter i all oändlighet verkar det som.

Var ska man våga säga att det här är inte normalt och göra nå´t åt det?
Eller stänger folk bara ögonen?

Jag fattar inte hur en så´n här bomb får lov att vandra ute utan koppel. Han är ju uppenbart störd. Och en fara.


En psykiatriker som fick frågan om hur kvinnor ska göra: "kan vi inte cykla på öde vägar nu?" svarade att kvinnor måste vara försiktiga. Det är alltså inte försiktigt beteende att jobba (hjälpa till att lossa lastbilslast), att bada på offentligt bad, att cykla på en grusväg mitt på dagen. Den psykiatrikern lägger delvis på skulden på Engla med det uttalandet. Hon var alltså inte försiktig nog. Vi kvinnor ska vara så rädda att vi inte ens kan göra de mest trygga grejer. För visst är det en trygg handling? Cykla på en grusväg mitt på dagen?

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Du har rätt, jag har också förstått att det är jag som ska avstå från att gå ensam ute om kvällar (när det är ljust syns det nog att jag är en halvfet klimakterietant utan väska med pengar...) Det är inte förbrytare som ska sitta inne...

Så sjukt... Vilket himla liv det skulle bli om det var tvärtom!

Mette sa...

Ja visst.

Usch jag blir så sur när jag tänker på det hela. Känns som om det är jag som sitter inne och gör tid.

Om jag skulle lalla ut ur min ytterdörr en kväll skulle jag vara en idiot som är på Möllan kvällstid. Jag tigger om det. Om jag bara öppnar min dörr...

Jenny Oak Fae sa...

Ja, visst är det helsjukt, blir förbannad bara jag tänker på det, vilket sjukt samhälle vi lever i egentligen...bläh!

: (


Kram

<3