måndag 21 juli 2008

Sjuk

I går hade jag namnsdag. Det var det bara mamma som kom ihåg. Mitt tilltalsnamn - förut (i passet typ) - var Margaretha. Men eftersom jag bara nå´nsin lysstrat till Mette eller Jette (som jag hette när vi bodde i Tyskland) vet ju knappt nå´n att jag hade namnsdag igår.

Jag har bytt tilltalsnamn på skattemyndigheten till Mette nu.

Mamma grattade. Syrran är i Oslo och har annat att tänka på. Pappa har också annat att tänka på. Saknade min gudmors brev som alltid låg i brevinkastet den 20:e. Hon höll reda på det.

Annars har jag fått nå´t jäkla skit. Jag lade mig nio igår och vaknade nu. Snart kommer jag att lägga mig igen. Jag är bara så genomtrött och har ont i varenda led.

Mamma kom med mat igår. Getost, bröd, grönsaker, mineralvatten - ja, allt en liten sjuk flicka kan önska sig.

Jag kommer nog att slänga pommes friten från närlivsen - verkar inte sund. Varken på det ena eller det andra sättet.

Mamma jobbar som konsult på Allers förlag efter att hon gått i pension så jag har en enorm hög med skvallertidningar att gå igenom. Snart e jag proffs på kändisar.

Gute Nacht! (P. S. Vad kan man mer göra när man är så här sjuk? D. S.)

7 kommentarer:

Bloggblad sa...

Det är inte kändislivet som tär på krafterna då?

Grattis förresten - mina 3 namnsdagar var det enbart mamma som kom ihåg, och det är länge sen hon dog. En av namnsdagarna flyttade de på, tre veckor fel ligger den, och känns inte ett dugg på riktigt.

Vila vidare - du kanske fått sömnsjuka? Den har jag fått en släng av. Råkade känna efter häromdagen hur trött jag egentligen är... och det var inte bra. Fast säkert nyttigt... sommarlovet går mot sitt slut, och det vore ju käckt om jag är pigg när det är slut.

Mette sa...

Hahahha, jo kanske! (Kändislivet)

Sömnsjuka ... hm.... är det inte tsetseflugan som ger det? (Eller hur det nu stavas)

Kanske nå´n knepig granne som har så´nna flugor?

Ja, jag fattar inte hur jag kan vara så trött hela tiden. Sover åtminstone 14 timmar om dygnet.

Jenny Oak Fae sa...

Usch, trist att du blivit så dålig..! Hoppas du bli piggare snart...

Att du hade namnsdag tänkte jag inte alls på faktiskt...jag tittar bara i min amerikanska almanacka, och där står ju inga namn alls, allra minst svenska så klart..!

; )

Kram, Jenny

<3

Zaccheus sa...

Apropå namn (förnamn är ju ett av mina special-intressen), så fick jag tag på ett ganska skojigt häfte; "Vad skall babyn heta ?" från 1945. Här finns en del ganska... ska vi säga "originella" exempel under "Namn som ej förekommer i almanackan"; t.ex. följande "Flicknamn" :
Alvida
Angelia
Berence
Bjarna
Blondie
Borit
Eleva
Elica
Elsegret (jag antar att de menar "Else-Gret")
Elvir
Erstie
Gert
Goldin
Gullmar
Heliodora
Lalla
Nicette
Ottonie
Ronny
Stassa
Totti
Ullvi
Villy
Violett

Tydligen menade de på allvar att folk skulle kunna kalla sina små döttrar för detta !

Annela sa...

Heliodora var ju underbart. Gratis lite efter från en annan Margareta!

Mette sa...

Tackar!

Wow, vilka namn Zaccheus. Perfekt bok när man skaffar ett nytt husdjur.

Jag har en fisk som heter Tonåringen rätt och slätt. Jag kanske kan återkomma när jag vet om det är en hona eller hane?

Anonym sa...

Hej!

Jag heter faktiskt Heliodora i andra namn, kul att ni gillar det.